...
מנחה: לירן אלבז בלוך
"פעימה" היא ערכה אשר נועדה ללוות את ההורים בתמיכה בילדיהם בתהליך של אובדן.
הערכה מבוססת על טיפול CPP -
CHILD PARENT PSYCHOTHERAPY, שיטת טיפול המבוססת על קשר של הורה וילד לטיפול בטראומה ומחולקת לשני חלקים -
החלק הראשון נועד לתת להורה רגע של נשימה ועיכול הבשורה, יחד עם כלים ונקודות חשובות לתיווך האובדן לילד, באמצעות כרטיסיות הכוונה הנמצאות בערכה.
החלק השני נועד לייצר מרחב שיח ועיבוד בין ההורה לילד דרך כלים לעיבוד חושי.
תהליך האבל אצל ילדים מחולק לשני שלבים עיקריים - קבלת עובדת המוות, ועיבוד האבל - הסתגלות למציאות החדשה.
כאשר ילדים חווים אובדן ישנה משמעות גדולה לאופן בו מגיבים המבוגרים סביבם. ישנה חשיבות לאופן בו מוסר המבוגר את בשורת האובדן לילד. אם המבוגר נסער ושבור - עלולה להיווצר תגובה טראומתית אצל הילד.
ילדים שואלים פעמים רבות שאלות קשות ונוקבות. תשובות ישירות ומדויקות יקלו עליהם לעכל את בשורת האובדן ולהמשיך הלאה.
תרחיש שימוש
הכלי השני הוא עבודה בחימר.
חימר הינו חומר ראשוני, אשר עובד על המערכת החושית ומאפשר שחרור והבעה של תחושות ורגשות. הערכה כוללת שלושה משטחים בעלי טקסטורות משתנות אשר מטרתם לייצר עניין אצל הילד ומנעד תנועות מגוון המאפשרות עיבוד חומרי רחב עם החימר.
ההורה יזמין את הילד ליצור בחימר באמצעות המשטחים. אין צורך לייצר אובייקט בעל משמעות וצורה מוגדרת.
חלקה השני של הערכה המיועד לייצר לילד מרחב בו יוכל לעבד את הבשורה מורכב משני כלים המבוססים על טיפול באומנות.
הכלי הראשון הינו "הסיפור שלי", ומבוסס על מודל "סיפור בשישה חלקים" של פרופ' מולי להד.
כלי זה מאפשר הצפת חששות ופחדים ומאגרי כוחות אצל הילד באמצעות עולם הדמיון. בשלב זה יוציא ההורה את החוברת המתאימה מהערכה ויבקש מהילד לצייר שלב אחר שלב: גיבור, קושי שהתמודד איתו, כיצד התמודד איתו וסוף הסיפור. בסיום יבקש ההורה מהילד לספר את הסיפור וינסה לשים לב לחששות ודמויות משמעותיות שחזרו בסיפור.
זה ממש נתן פתח לשיח מכיל.
שחר, אם לילד בן 5
הוא שיתף פעולה, גם תוך כדי הציור ואחרי
הערכה