} Skip to the content
Menu
מערך חינוכי הרותם ילדים להצלת מזון דרך הנגשת מידע ואקטיביזם חברתי

...

מנחה: פרופ' דינה שחר

 

פתרונות טכנולוגיים רבים מציעים כיום כלים המיועדים להפחתת בזבוז ואובדן של מזון, מאפליקציות לשיתוף מזון ועד פלטפורמות שבאמצעותן ניתן לסרוק את הירק והפרי כדי לקבל את כל נתוני ההבשלה שלהם וכך לתכנן את הצריכה בהתאם. אם יש כל כך הרבה פתרונות מוצעים, למה אנחנו עדיין מבזבזים ומשליכים כמויות משמעותיות של מזון? 

מהנתונים בשטח עולה שנדרש מהלך עומק משמעותי אשר יביא לשינוי הרגלים ולהתנהגות מקיימת. אובדן מזון מתרחש בכל שלבי אספקת המזון, בשלבי העיבוד, הייצור, האריזה האחסון, וכן בשלבי הקמעונאות והצריכה. במחקר שנערך בשנת 2011 על ידי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם דווח שהערך הכלכלי של אובדן המזון בעולם נאמד בכ-940 מיליארד דולר לשנה.

אחרי מחקר מעמיק, הבנתי שהפתרון יגיע מחינוך. החינוך שלנו את עצמנו, עיצוב התפיסה והיחס של דור העתיד אל נושא בזבוז המזון. ילדים הם צרכני העתיד והם סוכני השינוי בבית, יש להם את הכח וההשפעה לייצר שינויים במרחב הביתי ובמרחב הקהילתי.

יצרתי מערך חינוכי המתחיל בין כותלי בית הספר ומתרחב מעבר לו אל המשפחה והקהילה, באמצעות הילדים שהם סוכני השינוי. המערך הלימודי Food Jesta נועד ליצור שינוי תפישתי אודות מזון והבנתו כמשאב הנתון לאיומים אקלימיים וגיאו-פוליטיים.

דרך לימוד חוייתי פעיל, הילד לומד להכיר את התוצרת החקלאית מקרוב ועובר מסע של היכרות מעמיקה עם הפרי והירק דרכו הוא למד להעריך אותם מחדש. החלק הלימודי כולל ראיונות ומפגשים עם חקלאים באזורים שונים והטמעת הידע נעשת באמצעות משחק מחשב המבוסס על ערכים של שיתוף וערבות הדדית. במסגרת בית הספר נערך סיור המתקיים בארגון להצלת מזון, שם הילד יכול לראות בשטח את כמויות האוכל העצומות המושלכות ואת פעולות הארגון להצלתם. החוייה בשטח יוצרת חיבור רגשי המקדם אחריות אישית ושינוי הרגלים. באמצעות חוברת ביתית, הילד מייצר את השינויים גם בבית. יחד עם בני המשפחה הוא עורך מעקב אחרי הצריכה הביתית, כמויות הבישול ואחסון המזון. המערך מציע מגוון פעילויות שכל ילד ומבוגר יכול לקחת על עצמו, כאשר כל פעולה שהפרט מקבל על עצמו היא צעד מעשי למניעת אובדן של מזון.

קצת עליי

תהילה וגנר

זכיתי לחזות בעצמותיו של העיצוב בעת שהוא מחבר ויוצר שוויוניות בין אנשים מקצוות שונים. בעיני, הכוח הרוחני של העיצוב, טמון באופן התנועה בשטח ובמרחב הסביבה הנחקרת, במידת החשיפה של התופעה המתעצבת ובמידת החשיפה האנושית. אני מאמינה שהחומר והרוח קשורים זה בזה, והתפקיד שלי כמעצבת, הוא לקבוע את המינונים בהתאם לצורך האנושי. בפעולה שלי, אני נוטה לבחור בחציית גבולות בין-תרבותיים, לכדי יצירת מודל היברידי המעודד מציאות הטרוגנית.

בכל תהליך אליו הוזמנתי, המחקר התווה את הקונספט העיצובי, האינטואיציה והרגש הכווינו אל החוויה שרציתי להעניק למשתמש.ת. אני סקרנית להכיר עוד רבדים שונים בצרכים הפיזיים והנפשיים של האדם מול הטבע. יחד עם הסביבה המשתנה, אני שואפת ללמוד ולייצר עוד פתרונות לשיפור איכות החיים.

גם אתם מתעניינים בעיצוב תעשייתי?

בואו ללמוד אצלנו בהדסה!

עולם במגמת שינוי מואצת, מציב אתגרים ומזמן הזדמנויות רבות ומרתקות, עולם הסב סביב אנשים, חברה ובעלי חיים.
אמפטיה ורגישות, קשב לאחר ורצון לחקור, להבין וליישם הם מוקד העשייה אצלנו בחוג. אנו משתמשים במגוון
הכישורים כדי לעזור ולחתור לשינוי. בואו ללמוד איתנו.