...
מנחה: לירון פרץ
המשחק מבוסס על עיקרון פשוט אך רב-משמעות: קידוד נקודות ציון. בכל סבב, אחד הילדים מחביא אוצרות בשטח ומרכיב מפה ייחודית המתארת את מיקומם באמצעות סימון של כיוונים, מרחקים ונקודות ציון בסביבה. המשתתפים האחרים מחפשים את האוצרות בעזרת המפה ומפעילים יכולות חיוניות כגון הבחנה בפרטים, קריאת המרחב והבנת כיוונים ומרחקים.
במשחק מושם דגש על החוויה, ההנאה ועידוד הסקרנות הטבעית. בדרך זו הילדים רוכשים ביטחון ביכולותיהם ומפתחים תחושת מסוגלות להתמודד עם אתגרים במרחב באופן עצמאי.
NEKUDOT מתרחש כולו מחוץ למסך - בשטח פתוח. המשחק מעודד את הילדים להרים את הראש, לשים לב לסביבתם ולגלות את יכולתם העצמאית להבין, לבחור ולנווט.
דרך משחק והתנסות, בלי מסכים ואפליקציות, הילדים מגלים שהם יודעים להתמודד עם אתגרי המרחב - בעצמם.
בשנים האחרונות, אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של הסתמכות יתר על אפליקציות ניווט מבוססות GPS. תלות זו, כך עולה ממחקרים, מנוונת באופן הדרגתי את יכולת הניווט הטבעית שלנו ומובילה לפגיעה משמעותית ביכולתנו להתמצא במרחב.
ניווט כמיומנות מהותית אינה רק פעולה טכנית של הגעה מנקודה א' לנקודה ב'. ההיפוקמפוס, החלק במוח האחראי על תפקודי הניווט, קשור באופן ישיר ליכולות של למידה וזיכרון ומשפיע עליהם רבות. בנוסף, למיומנויות ניווט השפעה על פיתוח הדמיון, החשיבה המופשטת וחיזוק תחושת הביטחון והרווחה הנפשית בסביבה לא מוכרת.
מחקרים מצביעים על כך שהתקופה בין הגילאים 6 ל-12 נחשבת כמשמעותית ביותר להתפתחות קוגניטיבית של יכולות ניווט והתמצאות במרחב.
על בסיס תובנה זו נולד "נקודות" (NEKUDOT) - משחק פיזי וחווייתי המתמקד בהקניית מיומנויות אלו לילדים.