} Skip to the content
Menu
משחק לפיתוח מיומנויות ניווט והתמצאות במרחב אצל ילדים בגילאי 6-12

...

מנחה: לירון פרץ

המשחק מבוסס על עיקרון פשוט אך רב-משמעות: קידוד נקודות ציון. בכל סבב, אחד הילדים מחביא אוצרות בשטח ומרכיב מפה ייחודית המתארת את מיקומם באמצעות סימון של כיוונים, מרחקים ונקודות ציון בסביבה. המשתתפים האחרים מחפשים את האוצרות בעזרת המפה ומפעילים יכולות חיוניות כגון הבחנה בפרטים, קריאת המרחב והבנת כיוונים ומרחקים.
במשחק מושם דגש על החוויה, ההנאה ועידוד הסקרנות הטבעית. בדרך זו הילדים רוכשים ביטחון ביכולותיהם ומפתחים תחושת מסוגלות להתמודד עם אתגרים במרחב באופן עצמאי.
NEKUDOT מתרחש כולו מחוץ למסך - בשטח פתוח. המשחק מעודד את הילדים להרים את הראש, לשים לב לסביבתם ולגלות את יכולתם העצמאית להבין, לבחור ולנווט.
דרך משחק והתנסות, בלי מסכים ואפליקציות, הילדים מגלים שהם יודעים להתמודד עם אתגרי המרחב - בעצמם.

בשנים האחרונות, אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של הסתמכות יתר על אפליקציות ניווט מבוססות GPS. תלות זו, כך עולה ממחקרים, מנוונת באופן הדרגתי את יכולת הניווט הטבעית שלנו ומובילה לפגיעה משמעותית ביכולתנו להתמצא במרחב.
ניווט כמיומנות מהותית אינה רק פעולה טכנית של הגעה מנקודה א' לנקודה ב'. ההיפוקמפוס, החלק במוח האחראי על תפקודי הניווט, קשור באופן ישיר ליכולות של למידה וזיכרון ומשפיע עליהם רבות. בנוסף, למיומנויות ניווט השפעה על פיתוח הדמיון, החשיבה המופשטת וחיזוק תחושת הביטחון והרווחה הנפשית בסביבה לא מוכרת.
מחקרים מצביעים על כך שהתקופה בין הגילאים 6 ל-12 נחשבת כמשמעותית ביותר להתפתחות קוגניטיבית של יכולות ניווט והתמצאות במרחב.
על בסיס תובנה זו נולד "נקודות" (NEKUDOT) - משחק פיזי וחווייתי המתמקד בהקניית מיומנויות אלו לילדים.

המשחק מחזק את אומדן הכיוון והמרחק של הילדים, יכולתם לקודד נקודות ציון במרחב ולשים לב לפרטי הסביבה, זאת תוך עידוד הסקרנות הטבעית שלהם וייצור מוטיבציה לשחק במשחק שוב ושוב - באופן שיפתח את המיומנויות לאורך זמן.

בכל סבב, אחד הילדים מחביא נוצות בשטח ומרכיב מפה ייחודית המתארת את מיקומם באמצעות סימון של כיוונים, מרחקים ונקודות ציון בסביבה.

המשתתפים האחרים מחפשים את האוצרות בעזרת המפה ומפעילים יכולות חיוניות כגון הבחנה בפרטים, קריאת המרחב והבנת כיוונים ומרחקים.

 

 

 

 

תהליך הפיתוח כלל משחקונים רבים שחולקו לילדים (המשתמשים הראשיים). חוות דעתם של הילדים על אותם משחקונים הייתה בעלת חשיבות רבה, משום שהמשוב שלהם הוא שהוביל לפיתוח המשחק הנוכחי

המשחק מעודד את הילדים להרים את הראש, לשים לב לסביבתם ולגלות את יכולתם העצמאית להבין, לבחור ולנווט.
דרך משחק והתנסות, בלי מסכים ואפליקציות, הילדים מגלים שהם יודעים להתמודד עם אתגרי המרחב - בעצמם.

איתי אפרת

קצת עליי

איתי אפרת

אני מסתכל על העולם בעיניים חוקרות ומתוך אהבה והערכה ליופי הצנוע, הפשוט.
גישה זו מלווה אותי גם בעיצוב – אני שואב השראה מהטבע, מהרחוב, מהקולנוע ומכל תחום שבו האסתטיקה נוגעת בחיי היומיום.
אני שואף להמשיך ללמוד, לגלות ולהתעמק – מתוך ההבנה המשמחת שאני עוד רק בקצה הקרחון.

גם אתם מתעניינים בעיצוב תעשייתי?

בואו ללמוד אצלנו במרכז האקדמי הרב תחומי!

עולם במגמת שינוי מואצת, מציב אתגרים ומזמן הזדמנויות רבות ומרתקות, עבור אנשים, חברה ובעלי חיים.
אמפטיה, רגישות, קשב לאחר ורצון לחקור, להבין וליישם הם מוקד העשייה אצלנו בחוג.
אנו משתמשים במגוון הכישורים כדי לעזור ולחתור לשינוי. בואו ללמוד איתנו.