} Skip to the content
Menu
אובייקט זהות השלכתי-משחקילילדים חירשים בגיל הרך (2-4) עם שתל שבלול, שנועד להתמודד עם רגעי ניתוק מהשמיעה, כמו בזמן מקלחת או שינה

...

מנחה: פרופ' דינה שחר

לצד ההצלחה הרפואית, קיימת מורכבות רגשית משמעותית מרגע התקנת השתל, הילדים נתפסים כ"לא מוגבלים" אך דווקא ברגעי הניתוק ממנו, כמו בזמן מקלחת או שינה, מתגלות נקודות כאב שממחישות את הפער בין ההגדרה לבין החוויה היומיומית. במצבים אלו, הילדים חווים שקט מוחלט מחדש, תחושת בדידות, חרדה ואובדן שליטה. גם ההורים חווים תסכול, חוסר אונים ולעיתים אשמה.

IN OUT עוסק באובייקט זהות השלכתי-משחקי לגילאי הרך 2-4 המשלב שיתוף פעולה בין הילד להורה, במטרה לסייע לילדים חירשים ברגעי ניתוק משתל השבלול.
האובייקט נועד לחזק את העצמאות, לצמצם את התלות במכשיר, ולפתח חושים נוספים שמעצימים את יכולותיהם לצד המוגבלות.
הערכה המשחקית כוללת בובה אינטראקטיבית (אובייקט זהות השלכתי), עמידה במים ומלווה בכרטיסיות פעילות המשלבות אלמנטים של משחק, חיקוי ושפת סימנים. המטרה היא להציע לילד כלים רגשיים וחושיים שיאפשרו לו להתמודד עם רגעי השקט בצורה עצמאית, רגועה ומחוזקת. בנוסף קיים מנגנון רטט מובנה בבובה, המשמיע מנגינה שהילד יכול לחוש דרכה את הצליל באופן תחושתי, גם כאשר השמיעה מנותקת.

בעשורים האחרונים, טכנולוגיית שתל השבלול חוללה מהפכה של ממש בעולמם של ילדים חירשים, ואפשרה לרבים מהם לשמוע, לדבר ולתפקד כביכול כחלק מהעולם השומע. שתל השבלול , המושתל באוזן הפנימית, מורכב מחלק פנימי וחיצוני אשר מתרגמים צלילים לאותות חשמליים הנשלחים למוח.
בעזרת טיפול וליווי של קלינאיות תקשורת, ילדים חירשים עם שתל שבלול עוברים תהליך ארוך של הסתגלות לעולם השומע. התמיכה המקצועית מתמקדת בעיקר באימון שמיעתי – הילד לומד בהדרגה לזהות צלילים חדשים ולעבד גירויים שמיעתיים בסביבה שקטה ובהמשך גם בסביבה רועשת. האימון השמיעתי הוא חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום של ילדים עם שתל שבלול, והוא תורם לפיתוח יכולת הבחנה בין צלילים ולעיבוד שמיעתי מדורג.
כיום לא קיים כלים המציעים מענה רגשי המתאים למצבי ניתוק מהשתל במרחבי הביתי כמו מקלחת, שינה.
הפער בין התפיסה החברתית של הילד כ"שומע" לבין החוויה המעשית ברגעים של שקט מוחלט, ממחיש את הצורך הקריטי במענה רגשי-חווייתי שיתווך את אותם רגעים באופן בטוח.

IN OUT בוחר להכיר במציאות של ילדים עם שתל שבלול, לא להעלים את השוני אלא להעניק לו מקום.
כך נוצר שיח רגשי, תחושת שייכות וחוויה מכילה דרך עיצוב, משחק ומגע עבור הילד וההורה.

הילה כהן

ערכה חווייתית לילדים חירשים בעלי שתל שבלול, המסייעת בהתמודדות עם רגעי ניתוק מהשמיעה במרחב הביתי כגון מקלחת, שינה

הערכה כוללת דובי - אובייקט זהות השלכתי, המציעה מענה רגשי-חושי דרך משחק, מגע ודמיון, לצד כרטיסיות יומיומיות שמחזקות תקשורת עם ההורה.

הערכה מעודדת פיתוח תחושה של שליטה, שייכות והזדהות ומאפשר חיזוק חושים נוספים לצד מוגבלות השמיעה.
הערכה מיועדת לגילאי 2–4, תקופה קריטית בהתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של הילד, בה עולה המודעות העצמית, מתפתחת הסקרנות, והקשר לעולם מתרחב דרך חוויות חושיות ואינטראקציות משמעותיות.

האתגר ונקודות הכאב

מרגע התקנת שתל השבלול, ילדים חירשים נתפסים לעיתים כ"לא מוגבלים". אך דווקא ברגעי הניתוק מהשתל – בזמן מקלחת, שינה או טעינה – מתגלות נקודות הכאב המשמעותיות שממחישות את הפער בין ההגדרה הרפואית לבין החוויה היומיומית.

נקודות הכאב של הילד:
פחד מהשקט והניתוק – במיוחד בגיל הרך, כשהמושג "זמני" עדיין לא מובן.
תחושת בדידות תחושתית ורגשית – חוסר יכולת לשמוע, להבין או להגיב לסביבה.
תסכול וחוסר הבנה – מובילים לעיתים להתנגדות לפעולות שגרתיות.
קושי בריכוז – כאשר תחושת הניתוק משתלטת על הפעולה עצמה.

נקודות הכאב של ההורה:
חוסר אונים ותחושת אחריות כבדה – היעדר כלים מותאמים להתמודדות עם הסיטואציה.
תסכול מהתנגדות הילד – הפיכת פעולות יומיומיות פשוטות לאתגר רגשי ומתמשך.
אשמה או דאגה – דיבור מתוך הרגל, גם כשהילד לא שומע או מגיב, יוצר תחושת פספוס.

הילה כהן

ההכנה למקלחת והרחצה

רגעי ניתוק מהשתל בזמן מקלחת מלווים לעיתים בתחושת בלבול, לחץ או התנגדות מצד הילד.
הערכה מספקת מענה רגשי וחושי – דרך דמות הדובי שגם לה "מורידים" את השתל.
ההורה שולף את כרטיסיות שמנחות פעולה הקשורה למקלחת , מציג לילד את האיור ומסביר:
"עכשיו הדובי הולך להתרחץ, נוריד לו את השתל – כמו שאתה מוריד."
הילד מחקה את הפעולה על הדובי, מרגיש שליטה ומתחבר לסיטואציה דרך המשחק.
הכרטיסיות מנחות את רצף הפעולות –
לפני המקלחת: הסרת השתל, בחירת צעצוע, הכנה רגשית.
בזמן המקלחת: ליווי התחושות, פעילות עם הדובי.

הילה כהן

אחרי מקלחת והתארגנות לשינה

המעבר ממקלחת לשינה כולל גם ניתוק ממושך מהשתל, ולכן מלוּוה בשגרת רגיעה חושית.
ההורה והילד פועלים יחד על הדובי בהתאם לכרטיסיות - לובשים פזמה נכנסים למטיה וכו
כך נוצר טקס שינה חזרתי ובטוח.
בשלב זה – מופעל מנגינה לפני השיעה וברגע שהילד מסיר את השתל מהדובי לשינה המנגינה הופכת לויברציה כך גם הפעולה נעלמת בהדרגתיות ולא בפתאומיות כמו הניתוק מהשמיעה לשקט המוחלט וכך גם לא חווה בדידות.

הילה כהן

שלבי פעילות

המשחק מחולק לארבעה שלבים-
1. חיקוי ההורה מדגים, והילד מבצע את הפעולה על פי הנחיה בכרטיס
2. ניסוי עצמי ההורה מדגים, והילד מנסה לבצע את הפעולה לבד
3. הילד בוחר את הפעולה ומבצע אותה בעצמו מה שגורם לילד לפתח עצמאות יותר ופחות תלות בשתל
4. חיזוק השפה והקשר הילד וההורה מוסיפים את תיאור שפת הסימנים, ומחזקים את הקשר בין השפה החזותית לפעולה.
בשונה מילדים חירשים שלומדים את השפה לעומת חירשים בעלי שתל

הילה כהן

המצב כיום ומה מייחד את IN OUT

בשווקים קיימות בובות טיפוליות רבות, אך רובן אינן מותאמות למצבים של ניתוק מוחלט מהשמיעה רגעים שעדיין קיימים ביומיום של ילדים עם שתל שבלול.
רגעים אלו, כמו בזמן מקלחת, שינה , נותרים ללא מענה רגשי או תחושתי עבור הילד וגם עבור ההורה.

IN OUT נולד מתוך ההבנה שהשקט הזה אינו רק אתגר טכני אלא חוויה רגשית עמוקה.
הפרויקט בוחר לא להעלים את השוני, אלא להכיר בו, ולהעניק לו מקום דרך עיצוב, משחק ומגע עבור הילד וההורה.

כך נוצרת שפה חדשה של התמודדות: חוויה מכילה, תחושת שייכות, וכלי תקשורת לא מילולי שמחבר בין הילד להורה, גם כשהשתל מנותק.
IN OUT אינו רק בובה – הוא גשר רגשי בין עולמות.

קצת עליי

הילה קארה

גם אתם מתעניינים בעיצוב תעשייתי?

בואו ללמוד אצלנו במרכז האקדמי הרב תחומי!

עולם במגמת שינוי מואצת, מציב אתגרים ומזמן הזדמנויות רבות ומרתקות, עבור אנשים, חברה ובעלי חיים.
אמפטיה, רגישות, קשב לאחר ורצון לחקור, להבין וליישם הם מוקד העשייה אצלנו בחוג.
אנו משתמשים במגוון הכישורים כדי לעזור ולחתור לשינוי. בואו ללמוד איתנו.