...
מנחה: פרופ' דינה שחר
לצד ההצלחה הרפואית, קיימת מורכבות רגשית משמעותית מרגע התקנת השתל, הילדים נתפסים כ"לא מוגבלים" אך דווקא ברגעי הניתוק ממנו, כמו בזמן מקלחת או שינה, מתגלות נקודות כאב שממחישות את הפער בין ההגדרה לבין החוויה היומיומית. במצבים אלו, הילדים חווים שקט מוחלט מחדש, תחושת בדידות, חרדה ואובדן שליטה. גם ההורים חווים תסכול, חוסר אונים ולעיתים אשמה.
IN OUT עוסק באובייקט זהות השלכתי-משחקי לגילאי הרך 2-4 המשלב שיתוף פעולה בין הילד להורה, במטרה לסייע לילדים חירשים ברגעי ניתוק משתל השבלול.
האובייקט נועד לחזק את העצמאות, לצמצם את התלות במכשיר, ולפתח חושים נוספים שמעצימים את יכולותיהם לצד המוגבלות.
הערכה המשחקית כוללת בובה אינטראקטיבית (אובייקט זהות השלכתי), עמידה במים ומלווה בכרטיסיות פעילות המשלבות אלמנטים של משחק, חיקוי ושפת סימנים. המטרה היא להציע לילד כלים רגשיים וחושיים שיאפשרו לו להתמודד עם רגעי השקט בצורה עצמאית, רגועה ומחוזקת. בנוסף קיים מנגנון רטט מובנה בבובה, המשמיע מנגינה שהילד יכול לחוש דרכה את הצליל באופן תחושתי, גם כאשר השמיעה מנותקת.
בעשורים האחרונים, טכנולוגיית שתל השבלול חוללה מהפכה של ממש בעולמם של ילדים חירשים, ואפשרה לרבים מהם לשמוע, לדבר ולתפקד כביכול כחלק מהעולם השומע. שתל השבלול , המושתל באוזן הפנימית, מורכב מחלק פנימי וחיצוני אשר מתרגמים צלילים לאותות חשמליים הנשלחים למוח.
בעזרת טיפול וליווי של קלינאיות תקשורת, ילדים חירשים עם שתל שבלול עוברים תהליך ארוך של הסתגלות לעולם השומע. התמיכה המקצועית מתמקדת בעיקר באימון שמיעתי – הילד לומד בהדרגה לזהות צלילים חדשים ולעבד גירויים שמיעתיים בסביבה שקטה ובהמשך גם בסביבה רועשת. האימון השמיעתי הוא חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום של ילדים עם שתל שבלול, והוא תורם לפיתוח יכולת הבחנה בין צלילים ולעיבוד שמיעתי מדורג.
כיום לא קיים כלים המציעים מענה רגשי המתאים למצבי ניתוק מהשתל במרחבי הביתי כמו מקלחת, שינה.
הפער בין התפיסה החברתית של הילד כ"שומע" לבין החוויה המעשית ברגעים של שקט מוחלט, ממחיש את הצורך הקריטי במענה רגשי-חווייתי שיתווך את אותם רגעים באופן בטוח.
IN OUT בוחר להכיר במציאות של ילדים עם שתל שבלול, לא להעלים את השוני אלא להעניק לו מקום.
כך נוצר שיח רגשי, תחושת שייכות וחוויה מכילה דרך עיצוב, משחק ומגע עבור הילד וההורה.
