...
מנחה: לירן אלבז
וביניהם שימוש במשחק כמפתח לאינטראקציה בגיל הרך, שיטת DIR לטיפול באוטיזם, הדוגלת בעידוד וזרימה יחד עם יוזמותיו של הילד (FOLLOW THE CHILD LEAD) וריבוי זמן פעילות ומשחק בגובה העיניים (FLOOR TIME). מטרת הפרוייקט היא ליצור שעת ארוחה מקדמת תקשורת גם עבור ילדים בחינוך הרגיל, שאינם על הרצף האוטיסטי. הכלים נועדו להגשת האוכל הרגיל בשעת ארוחת בוקר בגן, באופן שיעודד את הילדים לתקשר אחד עם השני ולשתף פעולה ביניהם. האינטראקציה בין יושבי השולחן נוצרת על ידי הגשת האוכל במשטח מרכזי , המורכב מהכלים האישיים המיועדים עבור כל ילד. כלי ההגשה האישיים מתחברים יחד במגוון צורות ומאפשרים משחק והרכבה הנוצרים באופן טבעי כיד הדמיון של הילדים ומעודדים אותם לקחת חלק פעיל בעיצוב חוויית האכילה ולתקשר עם עמיתיהם לשולחן.
תקשורת נחשבת אחת מהמיומנויות הקוגניטיביות ההכרחיות להתנהלות בעולם העתידי. כמו כל מיומנות חברתית, הבסיס שלה נרכש בשלבים המוקדמים של התפתחות הילד. הפרוייקט עוסק בפיתוח מיומנויות תקשורת של ילדים בגיל הרך, כאשר הפלטפורמה לכך היא שעת הארוחה. שלבי המחקר לפרוייקט התבצעו בשיתוף פעולה עם אנשי הצוות המקצועי של מרכז וראייטי ירושלים, בו מתקיימות תכניות טיפוליות לילדים על הרצף האוטיסטי המסייעות בפיתוח התחום התקשורתי. כחלק מהתכנית, מתקיימת שעת ארוחה טיפולית, אשר משמשת כקליניקה לקידום מטרה זו בשעת ארוחת הבוקר של הילדים. שעת האוכל משמשת כמצע פורה לפיתוח תקשורת, מכיוון שהאוכל מזמן שיחות ואינטראקציה בין הסועדים באופן עקיף, שאינו מרתיע את הילדים, המתקשים ביצירת קשר באופן טבעי. העקרונות המנחים לפיתוח הפרוייקט נגזרו מתוך שלבי המחקר,
אצלנו משיחים בשעת הסעודה"
רותי וייצמן, קלינאית תקשורת