} Skip to the content
Menu

קצת על הקורס

מה הופך את העץ לחומר סוציו-תרבותי כה טעון? כיצד נוצקים לחומר זה משמעויות דתיות, תרבותיות ואחרות? בקורס זה נבחנו עקרונות תרבותיים וטכניקות עיבוד עץ הנפוצות בשלוש תרבויות עיקריות: יפן (מחברות וניקיון צורני), אפריקה (גריעה ועץ גושני) וארצות-הברית (בין הניקיון הצורני של אנשי ה-Shakers לטכנולוגיות ה-stack lamination של שנות השישים של המאה הקודמת). בכל אחת מן התרבויות נדגים חלק מההיבטים התרבותיים, האמנותיים, הדתיים, ההגותיים והעיצוביים. הקורס שבמסגרתו נוצרו העבודות כלל שני חלקים: היבט תיאורטי-עיוני והיבט מעשי. ההיבט התיאורטי-עיוני כולל קריאה של תיאוריות ויציקת מימד תיאורטי לאובייקט הנוצר בהשראת התרבות שנבחרה על-ידי הסטודנט. החשיבה התרבותית-הגותית מובילה את הסטודנט ליצירת אובייקט הנובע מאותה תרבות, אך מבוצעת תוך אינטגרציה עם תפיסות העולם התרבותיות הישראליות. שילוב זה, לדעתנו, הוביל את הסטודנטים לחשיבה חדשנית בה נוצרים קשרים בין-תרבותיים ומובילים ליצירת אובייקטים מעניינים, חדשניים ורב-תרבותיים. ההיבט הפילוסופי-תיאורטי מקנה לאובייקט את העומק התרבותי המאפשר "קריאה" מעמיקה יותר של כל אחת מהתרבויות.

בתאל בלגזל

תולדות אהרון פוגש את שבט המסאי

הפרויקט בוחן את מעמדה של האישה בין שתי חברות פטריארכליות שונות- שבט המסאי מאפריקה וחסידות תולדות אהרון ממאה שערים. בשתי הקבוצות הגברים מתייחסים לאישה כחפץ וקובעים לה מהן זכויותיה וחובותיה. אך עד כמה שמעמדה של האישה נראה דומה בקבוצות הללו, הוא שונה- האישה המסאית חופשיה, בולטת ומוחצנת ובעלת מקום בחברה לעומת האישה החסידית שמוסתרת ומוצנעת במרחב הציבורי. בפרויקט בחרתי ב2 אובייקטים מחתונת חסידות תולדות אהרון- הבחטל והגרטל המצניעים ומסתירים את האישה ביום החשוב בחייה, ויצרתי אובייקטים מתקנים על ידי האסתטיקה והטכנולוגיה המוחצנת של שבט המסאי.
הפרויקט 'בין אפריקה למאה שערים' הוא מבחינת "צא ולמד" משבט המסאי השומרים על המסורת אך עם זאת לא גורעים ממעמדה של האישה ונותנים לה את הכבוד המינימלי ואת מקומה בציבור הכללי. האובייקטים מעבירים ביקורת ומסר חשוב לחסידות- אין צורך להסתיר, להצניע ולכופף את האישה החסידית למען סביבתה - ההפך, האישה החסידית יכולה להיות כאישה המסאית- לשמור על המסורת והערכים המקודשים לקבוצה אך עם זאת לעמוד בגאווה ולהיות נוכחת.

@batel_designs

 

ירדן קלפוס

Kifwebe Songye

בפרוייקט זה בחרתי בתרבות שבט סונגאי ותרבות פוליטית ישראלית.

לקחתי משבט סונגאי את עולם המסכות והאמונה שלהם שהמסכות יביאו את השפע והצלחה ועם זאת גם את הפחד והרוע , בתרבות הישראלית לקחתי את עולם הקריקטורות - איורים שמתארים צורה או מצב באופן מוגזם והבלטה של מאפיינים חיצוניים או נק תורפה במטרה של להצחיק או / וגם להעביר ביקורת.

עשיתי קידוד שמחבר בין המסכות לקריקטורות וניסיתי ליצור זהות חדשה מאותם 2 תרבויות.

Jordy_designn

 

יונינה פאס

השפעות חיצוניות לעומת טוהר תרבותי

בפרויקט זה בחנתי את אבולוציית ההשפעות התרבותיות על יפן. אחד האתגרים בבואנו לחקור השפעה תרבותית אחת על האחרת היא ההפרדה בין שני התרבויות. בתוך ההיסטוריה של יפן ניתן לזהות תופעה ייחודית שאין דומה לה. בתקופת האדו, יפן היית סגורה ומסוגרת. מדיניות הסאקוקו, מדיניות הבידוד מהעולם החיצון, נמשכה כמאתיים חמישים שנה עד המחצית השנייה של המאה התשע עשרה. בזכות תופעה יוצאת דופן זו, נולדה הזדמנות מיוחדת לחקור את ההשפעות התרבויות על יפן לפני ואחרי תקופת האדו.

לאורך הדורות יפן הושפעה מאסיה ממזרח ומארצות המערב. מלבד תקופת האדו, עבודה זו עוסקת בתרבות תקופת האסוקה שהיא למעשה התקופה בה התרבות הבודהיסטית נכנסה ליפן.

בכל חלק בפרויקט הבאתי לידי ביטוי אלמנטים שרווחו באותה תקופה. החלק התחתון של המכתש והעליון של העלי מבטאים את תקופת האסוקה, והחלק העליון של המכתש והתחתון של העלי מבטאים את תקופת האדו.

 

דניאלה קנר

Plate lips

השוואת מעמד האישה בשבט המורסי, יפן ויהדות.

בחרתי להשוות בין מעמד האישה בתרבויות אלו על ידי יצירת 2 צלחות (PLATES LIP). אחת מייצגת את יפן, והשנייה מייצגת את יהדות. שתי ה"צלחות" מבטאים את מעמד האישה בתרבות הספציפית ההיא באמצעות סמלים, עץ וטכניקה.

Daniboren

 

רוויה מור

החמסה הזולואית האפריקאית

גירוש המזל הרע וקבלת המזל הטוב בין התרבות היהודית לבין שבט הזולו על ידי יצירה של שלוש חמסות המיוחסות להגנה על השבט, על הבית ועל הפרט.

revaya_design

 

בר קין

כנפי צניחה עיטור או קישוט?

סיכה אדומה- קונטור של פרצוף של גבר משבט הוודאאבי עם הראש הצר והארוך שבקצהו הפונפון והנוצה. הצבע האדום מוצג על ידי עץ הפאדוק. הכנפיים עוצבו בהשראת הנוצות של היען

סיכה שחורה- סיכה זה מדגימה את החלל הבהיר שנוצר באיזורים שמוקפים שחור, טכניקה בה משתמשים הוודאאבי. היא מציגה את הפרצוף שעושים גברי השבט במהלך ריקוד ה- YAAKE – מחייכים חיוך מלא שיניים ופוערים את עיניהם.

סיכה חומה- סיכה הזו מדגימה את איפור הפנים של גברים השבט. כל אחד מצייר סמלים במקומות אחרים של הפנים אבל הפס הלבן לאורך האף גורף כמעט לכולם. העיגול הצהוב המוקף עיגולים –מסמל את צורת המחנה במהלך ימי הטקס.

 

אליה אוחנה

סיפורו של הצב מיורובה

לסיפורים והאופן בו הם מסופרים תפקיד חשוב כמעצבי תרבות. אחת מדמויות הטריקסטר המוכרות ביותר היא אג'אפה הצב, דמות פופולרית בסיפורי העם של אנשי יורובה.

בעבודה זו יצרתי בובת תיאטרון אצבע בדמותו של אג'אפה הצב, המשמשת אביזר נלווה לריטואל סיפור הסיפורים, מגלמת במבנה ובחומרים ממנה היא עשויה את הערכים ֶהחברתיים-הקהילתיים הנלמדים מהסיפורים ומייצגת אלמנטים בצורת ההיגוד של הסיפור. האובייקט מציג שלוש תכונות של הדמות משלושה סיפורים נבחרים.

eliya_oh

ירדן לוי

Culture of Beauty

"תיאטרון הפלסטיק" הוא פרוייקט ביקורתי וציני, העוסק בתכתיבי מודל היופי בחברה המערבית הנעשת גלובלית. השוואה מטפורית בין תרבות יפן העושה שימוש במסכות כאקט תרבותי המציג את עללי החיים. לבין תרבות המערב העושה שימוש במסכות כתנאי חברתי המציג את כללי המשחק.

jostudio_custom_spaces

 

ספיר רבינוביץ

קומפוזיציה מקודדת

כלי לסידור פרחים, המביא לידי ביטוי את הניגודים הרבים בין התרבות היפנית לרב-תרבותיות הישראלית, המתבטאת בסמל ה"צבר". הכלי משתמש ביסודות של אומנות סידור הפרחים היפני- איקבנה, ומשלב בתוכו ערכים תרבותיים מהחברה הישראלית.

sapir_rabinowitz

 

הגר מרקנטי

Tanto with Manga

מפגש תרבותי בין יפן המסורתית והשמרנית לחברה היפנית המודרנית: עיצוב מחודש של חרב הטאנטו המסורתית, ששימשה לצורך טקס הסופוקו (חרקירי, חיתוך הבטן), בהשראת עולם המאנגה - הקומיקס היפני.

ניצב ונדן: עץ ארז יפני בטכניקה מעורבת של גילוף ושו-סוגי (שריפה יפנית מסורתית)

להב: פלדה בטכניקת חישול וצריבה.

 

קרן ירושלמי

מסכת פילטר הגיישה

הפרויקט שלי מתמקד בתרבות האינסטגרם המערבית מול תרבות האיפור של הגיישה היפנית.

הפרויקט שלי בא להעביר ביקורת על העולם המערבי על תרבות השיתוף ומודל היופי המערבי. תרבות האינסטגרם המערבית מושתת על הרצון של המשתמש לראות ולהראות ועל מנת לעשות זאת המשתמשים מציגים לרוב מצג שווא של תמונות שעוברות ריטוש והשטחה על מנת להציג את 'המציאות' בצורה המוכרת ביותר ולהשיג כמה שיותר עוקבים וליקיים.

את המסכות בחרתי לעצב בהשראת הגישות היפניות שגם הן מתהדרות באיפור שמסתיר את פניהן ומדגיש את החלקים אותם הן רוצות להדגיש ולשנות כמו שפתיים עיניים גבות ועוד.

 

שי אוסדון

מתרכבות שברים לקינסוגי

עששית צל-הפרוייקט עוסק במושגים פגם, שלם וחסר ומייצג את הפילוסופיה של טניזאקי וערכיה הנובעים מהתרבות היפנית בעזרת אור וצל, כאשר האור המוקרן על האובייקט חושף את העששית בצילו, במטרה להראות את חשיבותם של הפגמים.

so1.design

 

קרן אדלר

Blommönster

החברה המערבית של היום מעוצבת ומובלת ע"י התקשורת והמדיה. הם אלו שמכתיבים את התבניות חברתיות על-פי הן אנו כחברה מתכתבים ופועלים על מנת לטפח את הסטאטוס החברתי שלנו.

בפרויקט שלי בחרתי להעביר ביקורת על המצב הקיים בעזרת קידוד של מאפיינים מתוך התרבות היפנית אשר מייצגת את העומק הרוחני, מחשבתי ודתי אל תוך מייצגי תרבות המערב.

בחרתי לייצג את התרבות היפנית, בעזרת האיקבנה יפנית. המוכר בזכות האסתטיקה הנובעת מעומק רוחני ולמידה ארוכה. את תרבות המערב מייצגת חברת איקאה ומוצריה אשר מבטאים נוחות, רצוני היה להטמיע את מאפייני תרבות המערב, אל תוך עיצוב האיקבנה היפנית על מנת להעלות שאלות בעיני הצופה לגבי טיב הקשר בין שתי התרבויות.

koa.i.design

 

אורי דהאן

בנטו ישראלי

בפרויקט זה בחנתי את היחס החברתי בין אנשים בחברה הישראלית לעומת היחס בחברה היפנית. בהתאם לכך בחרתי לעצב קופסת "בנטו" - קופסת אוכל מסורתית בחברה היפנית, המשלבת בין היחסים הבין אישים בחברה היפנית ובחברה הישראלית. לאחר סקירה ספרותית של אופי החברה הישראלית והיפנית, הנגרות היפנית המסורתית וה"בנטו", בחרתי ליצור "בנטו ישראלי-יפני" אשר ישלב בתוכו את היחסים החברתיים בשתי החברות.

הבנטו הישראלי-יפני משלב את הניגודיות בין החברה הישראלית ליפנית, תוך התייחסות לערכים, שיטת עבודה ובחירת החומר. ייצוג החברה היפנית נעשה על ידי עיצוב הבנטו וייצוג החברה הישראלית נעשה בעזרת אופי שימושו. לכל חברה ותרבות נימוסים משלה, בעבודה זו אתייחס אל נושא הנימוס בחברה הישראלית והיפנית, אציג את ההבדלים בין השתיים ואראה כי אולי בכל זאת לחברה הישראלית יש יתרון "בחוסר נימוסיות" שלה לעומת החברה היפנית.

oridahan93

 

גליה הראל

סביבונים מספרים

הפרויקט עוסק בדמיון והשוני בין מערכות אמוניות שונות – שבט הדוגון וזרם חב"ד, אותם שיקפתי דרך סביבונים שיביאו לידי ביטוי את הערכים האמוניים עליהם מושתתת התרבות ודרך הביטוי שלה

artgalya

 

גם אתם מתעניינים בעיצוב תעשייתי?

בואו ללמוד אצלנו בהדסה!

עולם במגמת שינוי מואצת, מציב אתגרים ומזמן הזדמנויות רבות ומרתקות, עבור אנשים, חברה ובעלי חיים.
אמפטיה, רגישות, קשב לאחר ורצון לחקור, להבין וליישם הם מוקד העשייה אצלנו בחוג.
אנו משתמשים במגוון הכישורים כדי לעזור ולחתור לשינוי. בואו ללמוד איתנו.